محصول به سبد خرید اضافه شد

استرس و چاقی

دسته‌بندی: دسته‌بندی نشده
تاریخ: 29 فروردین 1402
بازدید: 31

                                                                  به نام خدا

استرس و چاقی

موضوع این مقاله ما استرس و چاقی است که در چندین پارت خدمت شما ارائه می گردد:

چکیده

محققان معتقدند بین میزان استرس و چاقی در افراد ارتباط وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان اضافه وزن با توجه جنسیت و میزان استرس در افراد است. جامعه آماري پژوهش حاضر، شـامل کلیـه زنـان و مـردان فرهنگی شهرك عظیمیه شهرستان کرج می باشد. به همین منظور تعداد 50 نفر بزرگسال متاهل در چهار گروه (زنـان و مردان چاق و لاغر) با روش نمونه گیري خوشه اي مرحله اي انتخاب و مورد آزمون قـرار گرفتنـد.

روش تحقیـق بـه صورت همبستگی و ابزار اندازه گیري براي استرس، مقیاس هاي استرس کودرون فرم بزرگسالان کـه شـامل: مقیـاس زندگی شخصی و بهداشت زندگی و شخصیت به عنوان منابع استرس است. براي تشخیص چاقی و نیز طبقه بنـدي افراد در دو گروه چاق و لاغر ازفرمول شاخص توده بدنی استفاده گردید. بـه منظـور توصـیف داده هـا ازمیـانگین و انحراف معیار؛ و تحلیل استنباطی داده ها از روش آمار استنباطی – رگرسیون چند متغییره – استفاده شـد. یافتـه هـاي حاصل از پژوهش نشان میدهد که جنسیت و دو مقیاس زندگی شخصی و بهداشت زندگی به عنوان منبع اسـترس به طورمعنا داري با چاقی رابطه دارند، و بهداشت زندگی در مردان از سطح پایین تري نسبت به زنان قرار دارد

مردان و زنان چاق در مقایسه با دو گروه دیگر زندگی شخصی را بیشتر به عنوان منبع استرس در نظـر دارنـد. پـس نتیجه گیري می شود که بهداشت زندگی و زندگی شخصی در افراد متاهل به عنوان منابع اسـترس مـزمن و طـولانی مـدت می توانند باعث ترشح کورتیزول و در نتیجه افزایش وزن و نیز چاقی شکم در افراد گردند.

مقدمه

عوامل داخلی و خارجی گسترده و پیچیده اي بر اشتها و درنتیجه بر مقدار و نوع غـذاي مصـرفی توسـط انسـان موثرند. تصور میشود استرس بر عادت غذایی انسان تاثیرگذار است و این موضوع در مطالعـات انسـانی و حیـوانی مورد بررسی قرار گرفته است. براي بسیاري از مردم خودداري کردن از مصرف غذا پاسخ معمول به وضعیت هاي استرس زا نیست، بلکه پاسـخ طبیعـی مصـرف غـذاهاي پـر انـرژي مـی باشـد. چاقی یک اپیدمی جهانی است که یکی از آسیب هاي جدید محسوب شده و در سطح خطرناکی در حال افزایش است و میتوان آن را به هزاران عامل ژنتیکی و محیطی نسبت داد.

استرس یا فشار روانی یکی از مهمترین موضوعات و مفاهیم روانشناختی است کـه در آسـیب شناسـی روانـی و روانشناسی سلامت نقش مهمی ایفا می کند. استرس شرایطی است که در نتیجه تعامل میان فرد و محـیط بـه وجـود می آید و موجب ایجاد ناهماهنگی میان ملزومات یک موقعیت و منـابع زیسـتی، روانـی و اجتمـاعی فـرد مـیشـود.

استرس و چاقی

استرس چیست

استرس را میتوان اینگونه تعریف نمود: پاسخ عمومی و غیراختصاصی بدن در جهت حفظ تعادل به هـر عـاملی که موجب تهدید یا بر هم خوردن توانایی هاي جبرانی بدن گردد.

استرس یک پاسخ فیزیولوژیک به استرسورهاي بیولوژیک (تروماي جراحی و عفونـت) و استرسـورهاي روانـی مانند نگرانی، ترس و تنش هاي اجتماعی ناشی از شغل جدید یا افزایش مسولیت هاي خـانواده تعریـف شـده اسـت

تحقیقات نشان میدهد، پاسخ به استرس حاد یا مزمن میتواند منجـر بـه تغییـرات فیزیولـوژیکی شـامل کـاهش سرعت تخلیه معده، بالا رفتن فشار خون، افزایش ضربان قلب، بسیج منابع انرژي و کاهش جریـان خون به ارگان هاي غیر اصلی مانند دستگاه گوارش، کلیه ها و پوست گردد.

هورمون هایی که در پاسخ به استرس ترشح می شوند می توانند بـه طـور اختصاصـی اشـتها را تحـت تـاثیر قـرار دهند. گـزارش داده شـده اسـت، نـور آدرنـالین و هورمـون آزاد کننـده کورتیکـوتروپین در دوران استرس باعث کم کردن اشتها میشوند، در حالی که کورتیزول بـه عنـوان محـرك اشـتها در دوران رهایی از استرس شناخته می شود.

اضطراب، افسردگی، پریشـانی، عصـبانیت، بی علاقه گی و بیزاري، احساساتی هستند که به طور معمول استرس مزمن را همراهی می کنند. پاسخ به استرس حاد و یا مزمن همچنین شامل یکسري تغییر عادات مانند مصـرف الکل، سـیگار کشـیدن و تغییر در مصرف غذا است. مطالعات انسانی کاهش و افزایش مصرف غذا را در پاسخ به استرس نشان میدهند.

 این موضـوع ممکـن اسـت مرتبط با شدت عوامل استرس زا باشد. مطالعه اي گذشته نگر در رابطه با مصرف غذاي نیروي دریایی ایـالات متحـده در دوران جنگ، اثر یک موقعیت شدیدا پراسترس را بر عادات غذایی نشان داد .

در طـول روز اول جنگ طبق گزارش 68 %از افراد نیروي دریایی کمتر از معمول غذا خوردند، دلیل اصلی بـراي کـم خـوري افراد کمبود وقت و وحشت بود. در مطالعه اي آینده نگر اطلاعات روزانه 158 مرد و زن در رابطه  با استرس به مـدت 84 روز ثبت گردید.

طبق گزارش افراد مورد مطالعه، افزایش و کـاهش میـزان خـوردن در پاسخ به استرس وجود داشته است، ولی بیشتر گزارش ها مبنی بر کم خوري افـراد در رابطـه میـان اسـترس، عـادات غذایی و چاقی بود. در مطالعه اي دیگر اثر استرس گزارش شده توسط خود فرد بر رفتار غذایی، در212 دانـش آمـوز بررسی شد. تقریبا تعداد مساوي از افراد افزایش مصـرف 42 %و کـاهش مصـرف غـذا 38 %را گزارش دادند، اما اطلاعاتی راجع به اثر شدت استرس گزارش داده نشد.

محققان همچنین اثر یک پیشامد پر استرس امتحانـات مدرسـه را بـر مصـرف غـذا در225 دانـش آمـوز دختـر و پسـر دبیرسـتانی بررسـی کردند. کل انرژي مصرفی در روز امتحان در مقایسه با یک روز خالی از استرس بسـیار بیشـتر و بـه ترتیـب 2225 و 2074 کیلوکالري بود. مطالعات انسـانی انـدکی وجـود دارد کـه در آنهـا اثـر استرس ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی بر انتخاب غذاها مورد بررسی قرار گرفته باشد.

استرس و چاقی

در مطالعـه اي دیگـر، اثـر یک عامل استرس زاي خفیف فیلم استرس زا بر مصرف غذا تعیین گردید و روي هم رفته گروه مردان داراي استرس، غذاي بسیار کمتري در مقایسه با گروه کنترل به ترتیب 99 در مقابل 242 کیلوکالري مصرف کردنـد امـا تفـاوتی در میزان مصرف غذا در بین گروه زنان دیده نشد. این مساله نشان می دهد جنسیت می تواند در رفتار غذایی بعد از یک استرس خفیف تاثیرگذار باشد. اثر استرس بر مصرف چربی و قند در انسان ها مورد بررسی قرار گرفته است. در یک مطالعه مقطعی بزرگ با 12110 نفر شرکت کننده استرس زیاد به طور مثبت با یک رژیم غذایی پرچربـی در ارتبـاط بود . افرادي که در موقعیت فشار کاري زیاد و استرس زیاد بودند در مقایسه با دوره هاي کـم فشار کاري و کم استرس، افزایش مصرف انرژي و چربی را گزارش دادند.

نویسندگان:

دکتر ناصر صبحی قراملکی و فریبا پارسامنش

برچسب‌ها:

ادمین

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

انتشارات همراهان دانش در سال 1395 با هدف ارائه و تولید کتابهای پزشکی و پیراپزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و تاکنون با تولید کتابهای مورد نیاز جامعه پزشکی همواره درصدد خدمت رسانی بوده است. همچنین با راه اندازی فروشگاه آنلاین کتابهای پزشکی، پیراپزشکی، فنی و مهندسی و سایر کتابهای پرفروش ناشران همکار، آماده خدمت رسانی به دانشجویان سراسر کشور میباشد. امیدواریم همراهی شما باعث پیشرفت مجموعه و بهبود بهتر عملکرد ما شود.

© ۱۴۰۰ کليه حقوق اين سايت محفوظ می‌باشد

سایت طراحی شده توسط  فاطمه زارعی 

 

نیاز به راهنمایی دارید؟
در واتس‌اپ با ما در تماس باشید.